17.08.2016 Muonio - Karasjok

17 augustus 2016 - Muonio, Finland

Vanmorgen zo mogelijk nog vroeger wakker dan gisteren, om 04u21, het is te zeggen, 03u21 dus, want dat was nog Finse tijd. Gelukkig terug in slaap gevallen.
Eerst lekker ontbeten in Harriniva Hotel, om daarna in te pakken en eerst nog in Finland boodschappen te gaan doen. Dat is net iets goedkoper dan in Noorwegen, vandaar. Hebben voor 4 dagen eten gekocht, want ik moet vanaf nu zelf koken en het was een goede €30, niet veel meer dan in België dus.
Daarna vertrokken richting Noorwegen, dwars door rendierland. Volgens de websites dé plaats om elanden en/of rendieren tegen te komen, maar behalve verkeersborden die ons daarvoor waarschuwden, hebben we in Noorwegen enkel een eekhoorn gezien. Vanochtend in Finland stak er nog een kudde vrouwtjes en kalfjes de weg over, maar verder niets meer dus. Qua verkeer valt het hier enorm mee. Je kan echt kilometers rijden zonder een auto tegen te komen. Ook op de plaatsen waar we tot hiertoe logeerden, is het heel rustig. Ik vermoed dat het 'zomer'seizoen er hier zo goed als op zit, en het 'winter'seizoen is nog niet begonnen.
De plaats waar we nu twee nachten logeren, is een husky lodge. Hier zitten dus een veertigtal husky's waar ze sledetochten mee doen in de winter. Het moet hier echt wel heel mooi zijn dan, denk ik. De eigenaar van de lodge maakt alles wat hier staat, de blokhutten incluis, zelf. Van bed tot tafel tot lampekap, kapstok,... alles wordt hier met de hand van natuurlijke materialen gemaakt. Soms wat tot het griezelige toe vind ik, maar het heeft ook wel iets gezelligs.
Qua weer hebben we vandaag weeral geluk gehad. Het is in Noorwegen wel een aantal graden frisser dan in Finland, maar nog steeds schijnt hier de zon. Ook nu, om bijna half 7 zitten we buiten op ons terras met onze snuit in het zonnetje. Het is enkel afgekoeld. 's Nachts draaien de temperaturen al rond het vriespunt.
Vanavond zouden we graag nog wat gaan wandelen. Je ziet hier de herfst echt letterlijk met het uur dichterbij komen. Maandag waren de bomen nog groen, ondertussen worden de meeste bomen al mooi geel en ik heb al de meest mooie paddenstoelen ooit gezien. Daar kunnen die uit het Peerdsbos niet naast gaan staan zenne!
Voor morgen twijfelen we nog steeds of we de rit naar de Noordkaap gaan avonturen. Het is en blijft een lange reis, en we hebben overmorgen ook al een lange rit voor de boeg naar onze volgende bestemming. Het is wel mooi weer om naar de Noordkaap te rijden, het zicht zou dus heel goed zijn, maar 4u enkele reis... het lijkt me precies toch net iets te veel van het goede.
Ik ga hier stilaan afronden, de honden beginnen hier nog eens allemaal te blaffen en te huilen. Hopelijk zijn ze vannacht een beetje braaf!

1. Tinneke:
    Hoi, Hoi :)
    jullie gaan nog echt vroege vogels worden denk ik .
    als dat eten vr 4 dagen is valt dat idd goe mee vind ik zenne.
    Hier niks vriespunt, wij slapen met de ramen open en dan nog is het niks koud :)
    Die hondjes zijn ook mooi hé, die van op de foto toch.
    Wij zien de herfst ook al stilletjes naderen hoor, niet wat temperatuur betreft maar de blaadjes van de berk beginnen ook al te verkleuren. En élaba geen slecht woord over het Peerdsbos gij hé ;)

Allé, ik ga nu ook afronden, we gaan tv kijken nu en ik hoop dat je een beetje kan slapen door het geblaf en gehuil :)

Tot morgen,
    dikke Xskes.
  2. Senne:
    Seg oe ist ginder?
    Koud zeker?
    Hehehe
    Hier top weer
    Die honden zijn echt prachtig!
    Ale geniet er van!
  3. Brenda en Timothy:
    18 augustus 2016
    Een aantal keer wakker geworden van het gehuil, maar op zich had dat nog wel iets eigenlijk. 'Mijn hond' heet Vippen en is echt super lief... Jammer genoeg kan hij niet in mijn valies...
    Koud is het hier voorlopig nog niet, vandaag was het op de Noordkaap, het meest noordelijke punt van heel Europa, 21°! Prachtig weer, lekker warm en een super uitzicht!