23.08.2016 Andenes walvissafari

23 augustus 2016 - Andenes, Noorwegen

Vandaag was het de grote dag, de dag van de walvissen! Ein-de-lijk! Gisterenavond onze warmste kleren nog klaargelegd en vroeg gaan slapen, want we wilden goed uitgerust zijn voor dit avontuur. Om 07u00 opgestaan, lekker ontbeten, pilletjes ingenomen tegen zeeziekte (mij heb je geen twee keer!) en vertrokken richting Andenes.
Daar kregen we eerst een rondleiding met gids doorheen het museum, met alle uitleg over walvissen. Om 10u45 was het dan zo ver, we mochten richting boot vertrekken. Iedereen zijn warme kleren, mutsen, handschoenen,... aan, want het was maar 11°. Gelukkig regende het niet, maar het was wel jammer dat het zo bewolkt was. Toen begon de vaart. Waar iedereen in het begin nog vrolijk kwebbelde, werd het almaar stiller naarmate de boot verder de zee in voer. Het werd pas echt stil wanneer de boot heel erg vertraagde en zo goed als ter plekke bleef ronddobberen. Iedereen wist dat hét moment er bijna zou zijn en speurde het water af naar walvis. De spanning was te snijden. Toen ik van op het bovenste dek plots iets zag spuiten, kon ik me niet inhouden en riep luid 'whale'! Grappig moment wel, iedereen camera in de aanslag en maar foto's nemen! Eigenlijk blijven ze best wel een hele tijd boven, je hoeft je dus helemaal niet te haasten om snel foto's te nemen. Pas na een aantal keer spuiten en ademen, zie je zijn (jaja, de potvissen hier zijn allemaal mannelijk) prachtige staart boven water komen. Jammer genoeg was er maar één potvis vandaag, die we een 35-tal minuten later een tweede keer zagen bovenkomen. Maar, we zijn toch wel heel blij dat we dit hebben mogen meemaken! Het is een prachtig schouwspel!
Vanmorgen heb ik de eigenaar van onze slaapplaats gevraagd waar/wanneer we het best elanden kunnen spotten. Dat is blijkbaar heel vroeg (rond 5u 's morgens) of redelijk laat, vlak voor het donker wordt (momenteel rond een uur of 11 's avonds). Hij heeft ons aangeraden om niet te voet te gaan (wat we gisteren gedaan hadden, we zijn hem onderweg tegengekomen), maar met de auto. Blijkbaar zijn elanden banger van mensen dan van auto's. Ze hebben ook een slecht zicht, maar wel een heel goed gehoor en een goed reukvermogen. Als de wind 'verkeerd' staat, ruiken ze ons al van ver aankomen. Vanavond gaan we in het laat dus nog een toertje rijden. Nadeel is wel dat we ze, als we er al één tegenkomen, niet kunnen fotograferen. Ze zitten hier alleszins wel, want hun 'droppings' hebben we al wel gevonden. :)

1. Tinneke:
    23 augustus 2016
    Allé, je wou dus stoer doen de eerste keer zonder de pillekes :)
    Gelukkig heb je ze wel genomen om de walvissen te gaan spotten hé, het was precies echt wel de moeite :)
    Wel raar voor ons te zien dat jullie nu winterkledij aan hebben, het is hier nu 30 graden en morgen nog warmer zeggen ze...
    Eigenlijk niet goed, veel te warm en we kunnen niet naar zee want Robbe mag niet zwemmen en hij mag niet te warm worden in de zon :( maar dat vertel ik wel als je thuis bent.
    Geniet er nu maar van, je hebt nog wel enkele mooie dagen voor de boeg :)

Tot de volgende,
    dikke Xskes
  2. Brenda en Timothy:
    23 augustus 2016
    Neenee, niks stoer doen, ik had niet verwacht dat ik er last van zou hebben. Van de vorige ferry's heb ik niks geweten... De walvissen waren echt de moeite, maar we gaan toch nog eens moeten terugkomen in de winter zenne, nu zaten er alleen maar potvissen (en nog andere walvissen ook, maar die hebben we niet gezien) en in de winter zitten er bultruggen. Die wil ik ook wel eens zien. Vanavond laat gaan we proberen een eland te zien, benieuwd of we daar eindelijk in gaan slagen!
    Amai, geef mij dan mijn winterkledij maar eerlijk gezegd... Da's toch altijd hetzelfde hé, in België... Altijd ineens van niks naar alles of andersom. Wij hadden voor het eerst sinds we hier zijn een minder goede dag. Het heeft niet geregend, maar het was koud en bewolkt. Op de boot was het 11° en de wind was koud, was blij dat ik mijn berenmuts mee had.
    Wat scheelt er dan met Robbe? Zijn oren? Of nog iets anders? Bwa, in den hof kan het ook gezellig zijn hé! :)
    Morgen vertrekken we nog voor 2 dagen naar Svolvaer, een ander eiland, op de Lofoten. Dan nemen we ineens ook de laatste ferry. Onze reis zit er bijna op... :'(
    xxx
  3. Andy en Sofie:
    23 augustus 2016
    Ziet er SUPER uit! magnifiek! Beste dag tot nu toe denk ik als je er 1tje mag uitkiezen!
    Het is hier idd heet....maar wij zien dan ook geen potvissen wij zouden daar bij jullie toch eens graag een vliegje zijn, met....jaja! een berenmuts aan
    Geniet er daar nog van!
    Groetjes!
  4. Brenda en Timothy:
    24 augustus 2016
    Gisteren was idd een leuke dag, een potvis en een eland, de twee dieren die we absoluut wilden zien, kunnen we van ons lijstje schrappen! Enkel jammer dat het geen mooi weer was toen we walvissen gingen spotten. Als we dat geweten hadden, hadden we de avondvaart genomen... Niet aan te doen, we hebben ze toch gezien, dat is wat uiteindelijk telt hé!
    Zorg er maar voor dat je niet smelt ginder! Hier was het weer vandaag ook terug helemaal top, heb voor het eerst in mijn T-shirt buiten gelopen!