22.08.2016 Senja - Risøyhamn

22 augustus 2016 - Risøyhamn, Noorwegen

Aangezien de receptioniste ons gisteren zei dat de overzet naar Andenes 'a small ship' was 'en we er zeker op tijd moesten zijn, want anders geraak je er niet bij en moet je 10u omrijden', stonden wij al met z'n tweetjes gepakt en gezakt klaar op de parking voor de overzet om 08u45. Hilarisch, niemand anders te zien. Stelselmatig druppelden de andere auto's ook de parking op en rond half 11 arriveerde de 'kleine boot'. Hij was dus helemaal niet zo klein, integendeel zelfs, het was de grootste veerboot die we tot hiertoe genomen hebben, en we konden er met zijn allen gemakkelijk in. De eerste kilometers verliepen vlotjes, maar eens we Senja verder achter ons lieten, voelde ik mij toch niet zo lekker. Kort samengevat, ik was heel blij toen ik de vuurtoren van Andenes dichterbij zag komen. Ik ga straks voor ik ga slapen en morgenvroeg mijn pilleke tegen de reisziekte zeker innemen!
Aangekomen op Andøy hebben we eerst een beetje gegeten en dan ben ik wat op mijn positieven gekomen. Het landschap hier verschilt wel een pak vergeleken met dat op Senja. Het is hier terug groener, de bergen zijn jonger en het water is zo mogelijk nog blauwer. Het is hier ook een pak frisser, maar ook vandaag hebben we de mistige ochtend ingeruild voor een mooie, open, blauwe hemel in de namiddag.
Ook de dieren verschillen. Hier geen rendieren of elanden meer, maar schapen langs de kant van de weg. Want het gras in de berm is veel lekkerder dan dat verderop in de wei blijkbaar! We zijn heel de kust afgereden richting Risøyhamn, waar we vanavond en morgen overnachten, in de hoop al een glimp op te vangen van eventuele dolfijnen en walvissen, maar tevergeefs... we zullen moeten wachten tot morgen. We hebben wel een ander schattig beestje gespot op de rotsen aan de kust, ik vermoed dat het een marter of zo was, superschattig, maar heel snel weg toen hij ons zag.
Na een picknick op een bank zijn we verdergereden naar ons hotel, waar we het mooiste uitzicht hebben van alle plaatsen waar we al geslapen hebben. Daar hebben we eerst ons gerief uitgeladen en zijn we gaan wandelen. Amai mijn bilspieren, kuiten en schenen... daar ga ik morgen (en overmorgen...) niet goed van zijn. Die 10km naar boven en naar beneden waren er precies wat veel aan :)
Morgen staan de langverwachte walvissen op het programma en het is waarschijnlijk MOOI weer! Jeej! Wij superblij, nu hopen dat de walvissen met ons op de foto willen! Om half 8 gaan we ontbijten en om 9u worden we in het museum verwacht, waar we eerst een hele uitleg over het leven van de verschillende walvissoorten zullen krijgen. Daarna gaan we de boot op, waar we hopelijk niet ziek op worden deze keer, voor een vaart van een aantal uurtjes op zoek naar walvissen. Spannend!!!

1. Nelleke barten krijgsman:
    23 augustus 2016
    leuk om jullie verslag te lezen, wij denken er over om ook die kant op te gaan
    hoe staat het met de muggen/midges?
    fijne vakantie verder nelleke
  2. Brenda en Timothy:
    23 augustus 2016
    Beste Nelleke
    Zeker doen, het is absoluut de moeite waard! Het is voor ons de eerste keer en we vinden het hier echt geweldig. Qua muggen valt het hier zeer goed mee, daar hebben we eigenlijk enkel in Zweden last van gehad, verder niet. Goed insmeren met muggenspray en dan is het opgelost. Onze reisorganisator had ons aangeraden om hier ter plekke muggenmelk te kopen, maar die vanuit België heeft ook haar werk gedaan. Wanneer zouden jullie hierheen willen komen?
    Groetjes
    Brenda