21.08.2016 Tromsø - Senja

21 augustus 2016 - Senja, Noorwegen

Vannacht niet zo heel veel geslapen wegens muziekfestival in Tromsø en toen we vanmorgen de gordijnen opentrokken, was de teleurstelling groot toen we zagen dat het stevig regende. Gelukkig was het al opgehouden met regenen na het (alweer rijkelijke) ontbijt, en onder een flink bewolkte hemel vertrokken we richting Senja (of, zoals ik vanmorgen tijdens het ontbijt verkeerdelijk tegen de kok zei 'SVenja'. De man keek me eens bedenkelijk aan, ik denk dat hij er achteraf nog stevig mee gelachen heeft!).
De bewolkte hemel had ook wel zo zijn voordelen. Voor het eerst zagen we hoe mooi de bergtoppen eruitzien als ze zich omhullen met wolken. Het gaf een volledig ander, maar zeker niet minder mooi beeld.
Om 11u hadden we normaal gezien de ferry in Brennsholmen, maar ze hadden precies niet zo veel zin vandaag en vertrokken pas om 12u. Niet zo heel erg, we werden er aangesproken door een vriendelijke Noorse man, die blijkbaar ook nog leerkracht (en directeur) was geweest en die zijn buitenverblijf had nabij de veerhaven. Hij vertelde dat we zeker nog een keer in de winter moeten terugkomen, want dan zit het hier in deze regio vol walvissen. Elanden zijn volgens hem zeer moeilijk te spotten, jammer genoeg. Hijzelf was ook al 48 (!) keer in Spitsbergen geweest, volgens hem (en Tom Waes) echt een aanrader.
Toen de veerboot uiteindelijk vertrok, werd het steeds beter weer naarmate we Botnhamn (Senja) naderden. In Senja was het dus mooi weer en maakten we nog een wandeling op het domein van ons verblijf van vanavond. Ik heb ondertussen ook onze lunch voor morgen al voorbereid, dan moet ik dat morgen niet meer doen.
Om 19u werden we verwacht voor het avondmaal, en dat was ook nog een heel gedoe. We hadden half pension gereserveerd, wat wil zeggen dat je enkel je drank nog moet betalen. Groot was onze verbazing toen we de rekening kregen, want onze volledige maaltijd was ons aangerekend. De ober gaf gelukkig snel toe dat hij zich vergist had, maar het was wel een vervelende situatie, want ik vermoed dat wij eigenlijk niet hadden mogen kiezen wat we aten...
Morgen staat de overtocht naar Andenes op het programma (1u40 varen) en nog een eindje rijden, dus onze walvissen komen dichterbij! Het wordt wel spannend, want er zijn maar twee ferry's: een om 11u en een om 19u en we weten al op voorhand dat er niet voldoende plaats is voor iedereen om op de boot van 11u te geraken. Het zal dus zaak zijn om heel vroeg te vertrekken, zodat we de auto vooraan in de rij kunnen zetten. Als we de ferry van 11u niet halen, moeten we 10u rijden... Gelukkig is het weer in Andenes veranderd. Tot gisteren stond er nog regen op voor dinsdag, maar dat is veranderd naar licht bewolkt.
Als ik de blog afgewerkt heb en foto's geplaatst heb, gaan we alweer slapen. De dagen vliegen hier voorbij, er is hier zo veel moois te zien en voor je het weet is je dag om en kruip je voldaan je bed is. Het is hier gewoon geweldig...

1. Tinneke:
    22 augustus 2016
    WIj blij dat jullie het zo naar je zin hebben en het weer valt al bij al zo te zien toch ook wel mee. ik hoop van harte dat je de walvissen gaat zien want ik zit wel gevlast op die foto's. We hebben al alles opgeslagen en in een map gezet dan kunnen we ze eens op TV bekijken :)
    Papa zegt hier " den duvel staat al koud ' :)
    Hier was het vandaag een vermoeiende dag, loodgieter is geweest voor die kranen de de ketel te kuisen enzo mo pffff die rommel en dat getaffel is niks meer voor mij zenne :p
    Nog nr dierenarts geweest voor die herhaling van de spuiten en de rest vertel ik nog wel.
    Ik ga nu stillekes afsluiten want ben eigenlijk een beeteke (veel) moe.
    Tot de volgende
    dikke Xskes
  2. Brenda en Timothy:
    23 augustus 2016
    Blij te lezen dat de loodgieter alles heeft afgekregen!
    Haha, op tv kijken! We hebben alles 10x getrokken, dan moeten we toch eerst een selectie maken zenne!
    xxx
  3. Tinneke:
    24 augustus 2016
    Nee nee, ik bedoelde dat we de foto's die we hebben al eens op tv kunnen bekijken hé.
    Robbe heeft Mallastesie, dat is niet de eerste keer hé, een gist die hij zomaar oploopt, ze weten zelfs niet juist waar.
    Gelukkig niet besmettelijk maar ik moest het wel droog en koel houden, geen zee of zon dus...
    Goe, ik wacht weer op de volgende ;)
    Dikke Xskes